Paraglajdersko platno, savjeti za održavanje i odabir boje

 

(… ne traje zauvijek)

Za početak ću prvo iznijeti neke opšte informacije o tkanini paraglajdera, koje možda već znate. Potom ću navesti spisak stvari koje mogu oštetiti vaše krilo i kako ih izbjeći. Padobrani i paraglajderi su napravljeni od istog materijala, odnosno od ripstop najlona.
Razlog korištenja najlona a ne nekog drugog materijala ili sintetičke tkanine je taj što je najlon snažan, fleksibilan, izdržljiv i brzo se suši. S tim da je brzina sušenja daleko važnije nego što i možete zamisliti!
Ripstop se odnosi na način na koji je tkanina istkana, i obično znači da se pri tkanju koristi dvostruka ili trostruka nit u redovnim intervalima.
Ovo dovodi do toga da se materijal nabora kada ga nešto krene probiti ili poderati. Naravno to ne znači da je paraglajder nemoguće poderati, već da sigurno usporava proces deranja.
Ako tražite tkaninu koje će vječno trajati, onda zaboravite! Vijek trajanja tkanine uveliko zavisi od načina upotrebe i okoliša u kojem se koristi, kao i od toga koliko ga pilot održava.

 

Problemi, faktori koji doprinose, rješenja

Dva glavna problema kod korištenih paraglajdera je povećana poroznost i smanjenja snaga u poređenju sa svojstvima koje ima kada je nov.
Poroznost predstavlja koliko se brzo zrak može probiti kroz tkaninu. Idealno bi bilo kada se zrak uopšte ne bi mogao probiti.
Snaga se odnosi na to koliko dobro se tkanina odupire deranju i rastezanju. I jedno i drugo je jako loša vijest za kupolu paraglajdera.

 

Sljedeći faktori utiču na jedan ili oba ova problema:

 

UV Izloženost

 

Skoro svi znaju da sunčeva svjetlost nije dobra za tkaninu paraglajdera, posebno svjetlosna frekvencija odmah pored plavog kraja spektra koju ne možemo vidjeti. Ovi ultra violetni (UV) zraci kao sastavne komponente prirodne sunčeve svjetlosti su isti oni koji uništavaju elastin u donjem rublju kada ga ostavite da se suši na suncu! Skoro svi sintetički materijali će degradirati ako su dovoljno izloženi UV zracima. Ove zrake na tkaninu paraglajdera utiču tako što povećavaju njenu poroznost i smanjuju snagu.

 

UV Izloženost – Rješenja

 

Najočiglednije rješenje je zdrav razum. Držite krilo spakovano i daleko od sunčeve svjetlosti osim kada letite.
Neki proizvođači stavljaju UV blokatore u premaz koji nanose na tkaninu. Da, krema za sunčanje za paraglajdere! Također neki proizvođači sada koriste i sirove materijale koji pružaju veću zaštitu od UV zraka bez dodavanja dodatne težine koju stvaraju premazi.
Vjerovali ili ne, boja vaše kupole paraglajdera također utiče na otpornost UV zrakama. Tako tamno plava je najotpornija, dok se crna i crvena također dobro nose. Međutim krila sa fluoroscentnim tonovima boja daleko brže blijede i propadaju pri izloženosti sunčevom svijetlu u odnosu na ostale boje.

Teže tkanine sporije stare od izloženosti UV zrakama nego lakše, ali ko još želi teži glajder.

 

Abrazija

 

Problem sa pijeskom, prljavštinom ili bilo čim drugim što nađe put u vaše krilo je taj što oštećuje zaštitni premaz. Ovo je naravno daleko veći problem za krila koja imaju laminirani premaz, umjesto premaza koji je impregniran direktno u najlonska vlakna.

Da li ste ikada našli kukce kako pužu među tkaninom? Navodno žuta boja privlači insekte daleko više nego bilo koja druga boja! Ostaci insekata doprinose oštećenju tkanine paraglajdera ako se ne odstrane na vrijeme.

 

Abrazija – Rješenje

 

Najočiglednije rješenje je da krilo ne vučete po podu ili da ga gazite.
Kada pakujete krilo, obratite pažnju da sa njim ne spakujete male grančice, kamenčiće, insekte ili bilo šta drugo.
Perite krilo onoliko često koliko mislite da je potrebno. Nađite suho i čisto mjesto, i operite ga mokrom spužvom i prirodnim šamponom na bazi maslinovog ulja. Korištenje razrjeđivača ili bilo kojeg abrazivnog sredstva nije dobra ideja.

 

Vlaga 

 

VAŽNO – Vlaga je daleko gora za tkaninu paraglajdera nego UV zračenje! Ovaj podatak možda zvuči čudno, ali je istinit prema bar jednom insajderu u proizvodnoj industriji.
Najveći problem ovdje je kada je krilo spakovano mokro ili vlažno, u ovom slučaju zaštitni premaz može duže vrijeme biti izložen većoj vlažnosti od normalne. I dok vi čekate da se vrijeme popravi, vaše krilo propada u vlažnoj torbi jer vlaga može da utiče na poroznost tkanine.

Vlaga – Rješenje

Ripstop najlon se jako brzo suši, tako da je vrlo vjerovatno da će se krlio osušiti ako ga samo ostavite u hladu. Sušenje na suncu bi bilo daleko brže, ali već smo spomenuli štetnost UV zraka.
Krilo spakujte samo onda kada vidite da je gotovo suho, i ostavite ga na suhom i hladnom mjestu sa otvorenom torbom.
Pored svega ovoga, i proizvođači pokušavaju olakšati stvari koristeći vodootporne materijale pri izradi, što bi dodatno trebalo smanjiti vrijeme sušenja.

Slanost

Slanost može predstavljati veliki problem za paraglajdere koji lete uz samu morsku obalu. Sol i voda u zraku ubrzavaju destruktivne procese ako je krilo spakovano vlažno.

Slanost – Rješenje 

Za prljavo ili prašnjavo krilo redovno pranje je ključno. Dobro pranje svakih nekoliko mjeseci će ukloniti sve tragove soli sa tkanine.

Ekstremna vrućina

Ukoliko ne živite u ne klimatiziranoj limenoj kući u Sahari, najvjerovatniji način da slučajno skuhate svoje krilo je da ga ostavite u prtljažniku automobila. Ako se ovo desi i potraje nekoliko sati tokom velikih vrućina, životni vijek tkanine praglajdera će biti značajno smanjen.

Ekstremna vrućina – Rješenje

Ovdje je rješenje vrlo jednostavno, za vrijeme velikih vrućina izbjegavajte ostavljajti svoje krilo u prtljažniku automobila.

Premazi i testiranja

Premaz na tkanini je taj koji pravi glavnu razliku. Silikon, poliuretan ili kombinacija ova dva, plus ostale komponente se sada koriste u tretmanu sirove tkanine. Premaz ne čini mnogo u sprečavanju deranja, ali uveliko pomaže u zaustavljanu rastezanja. Što je još važnije, čini da materijal ne propušta zrak, i čak uz odgovarajuće aditive pospješuje otpornost na UV zrake.

Proizvođači stalno isprobavaju nove stvari i provode mnogobrojne testove na tkanini paraglajdera. Tako na primjer postoje standardni testovi koji mjere

  • elastičnost
  • produženje
  • snagu koja potrebna za deranje

To su korisne stvari koje je potrebno znati za bilo koju primjenu, međutim drugi testovi su mnogo relevantniji, posebno za paraglajding. Tako na primjer tkanina može biti podvrgnuta:

  • visokom UV zračenju na duži vremenski period
  • podrhtavanju na simuliranoj brzini 90 km/h, što dovodi do zamora tkanine
  • ribanju kako bi se simuliralo habanje
  • učestalom pranju

Nadam se da ste sve ove informacije o tkanini paraglajdera našli korisnim i da će vam pomoći da očuvate svoju vrijednu investiciju!

 

 

 

Nema komentara na "Paraglajdersko platno, savjeti za održavanje i odabir boje"