Kontrola Paraglajdera: Zastoj, Negativa, Kolaps!

clpsh

Krila su divna, sve do momenta kada prestanu funcionisati. To se dešava uglavnom zbog greške pilota, što je naravno moguće izbjeći. Ponekad ste jednostavno zaboravili šta treba uraditi. U ovom tekstu pokrit ćemo najčešće scenarije da bi Vas pripremili za Vaš slijedeći let sa nekim vještinama upravljanja paraglajderom, koje bi mogli iskoristiti kada stvari podivljaju.

Manevri analizirani ovde su u svrhu edukacije. Ne probavajte ih sami sve dok ne odete na SIV kurs,  gdje će te dobiti više kompletan teoretski okvir i ukazat će Vam se na neke moguće opasnosti kojih niste ni svjesni.

Asimetrični kolaps

Paraglajderi su dizajnirani da kolapsiraju u ekstremnoj turbolenciji. Kada shvatite kako se glajder ponaša i kako se oporavlja iz kolapsa, letenje će vam postati bezbjednije. Očekujte asimetrični kolaps pri letenju u termičnim uslovima, niz vjetar od bilo koje prepreke zračnog toka ili kada se nađete u rotoru.Podvijeno krilo stvara otpor, izazivajući zaokret. Gubitak potpore od krila izaziva da se pilot naginje, što pogoršava zaokret za kolapsirano krilo. Ubrzanje zbog većeg pritiska u krilu ( i moguć zaokret ili poniranje) može pomoći pri reinfilaciji kolapsa.

 

asimetrija

Kako ovo izazvati?

Oštrim povlačenjem A linija na jednoj strani krila. Kao za velike uši, ali samo na jednoj strani, zgrabite vanjske A linije i trznite ih prema dole i unutra, onda ih pustite. Za veće kolapse (nije preporučljivo van SIV kursa) zgrabite sve A linije na jednoj strani, trznite ih unutra i pustite ih.

 

Preporučljivo oporavljanje:

Postoje tri bitna koraka za popravljanje kolapsa

  1. Povlačenje suprotne komande
    Provjerite šta se dešava vašem glajderu. Glajder će težiti da vas okrene prema kolapsiranoj strani. Prebacite težinu u stolici u suprotnu stranu od kolapsa. Lagano koristite kočnice ako je potrebno.Vrlo malo kočenja je potrebno.
  2. Izbjegavajte prepreke

Obratite pažnju prema gdje se krećete. Kontrolišite glajder od prepreka kao sto su greben ili drugi paraglajderi.

  1. Ispumpajte kolaps

Čvrsto, duboko povlačenje kočnica kolapsanog kirla će pomoći pri reinfilaciji krila.

Ne misli se na trzanje komandama, ili beskonačno povlačenje: zahtjeva dugo, sporo povlačenje kočnice do maksimalne ekstenzije, koja se završava u roku od 2 sekunde. Ako se krilo ne oporavi odmah, sačekajte dvije sekunde (da se povrati brzina), I onda ponovo pumpajte.

Oprez!!

Glajder je bio usporen otporom kolapsiranog krila, i napadni ugao je povećan zbog strmijeg zaokreta. Ako preduboko povučete suprotnu kočnicu, moguće je da stolirate čitavo krilo. Možda je bolje i pustiti krilo da se zaokrene pomali, prikupljajući dovoljno brzine i pritiska u komorama ako imate dovoljno prostora i visine za to. Fina kontrola je potrebna, jer ako se kolaps nije na vrijeme popravio povlačenjem suprotne kočnice, glajder možda skrene u spiralno poniranje, pogotovo ako je kolaps zapetljan u linije izazivajući kravatu.

Frontalni kolaps

Frontalni kolaps se javlja ako uletite u snažnu nisponsku stuju, na primjer kada izlazite iz termala ili letite u rotor iza prepreke ili prilikom polijetanja sa litice. Veče su šanse za frontalni kolaps prilikom korištenja speed bar-a. Vodeći rub se podvija ispod, rezultirajući neposredan gubitak uzgona. Krilo se naginje unazad zbog povećanja otpora. Momentum pilota nastavlja naprijed i nazad, što napreže zadnje gurtne i povećava napadni ugao opet. Glajder se reinfilira naglo, zatim ubrzava naprijed ispred vas,pokušavajući nadoknaditi izgubljenu brzinu

front

Kako ga izazvati?

Tako što ćete oštro povući A-gurtne. Zgrabite sve A linije kačeći palcem iza njih. Jako ih povucite i pustite. Ne preporučuje se izvan SIV kursa.

Preporučljivo oporavljanje:

Većina paraglajdera se oporavi odmah iz forntalnog kolapsa, jer se u krilu nalazi zrak zraobljen unutra, i zadržava mu oblik. Kratko, oštro pumpanje istovremeno na obije kočnice će podstaknuti reinfilaciju forsirajući zrak zarobljen u krilu prema vodećem rubu krila i otvorima komora. Možete to uraditi čim osjetite ili primjetite da se nos podvija ispod. Ako ste koristili speed bar, pustite ga.

Oprez!!

Krilo će se nagnuti unazad u veliki frontalni kolaps, i ako prejako pumpate i ako ste dugo na kočnicama, izazvat ćete stol. Ako slabo pumpanje ne reinfilira krilo, sačekajte dok se ne nađete ispod krila prije izvođenja jakog, dubokog pumpanja od dvije sekunde. Krilo će ubrzati ispred vas da nadoknadi brzinu, dozvolite mu to. Spriječite poniranje samo u slučaju ako je potrebno da spriječite još jedan frontalac.

Negativni zaokret

Pokušavajući centrirati uzak, jak termal, uvijek postoji tendencija da usporite krilo. Ovo će olakšati da ostanete u termalu, ali povećava rizik od negativnog zaokretanja. Kako se naginjete jako da se centrirate u termalnom stubu, unutrašnjost krila stola (ulazi u prevučen let) zbog nedostatka brzine i visokog napadnog ugla, i glajder se počinje negativno zaokretati. Glajder se okreće oko svoje ose: jedan dio krila leti naprijed, jedan nazad. Gubitak protoka zraka kroz pola krila izaziva ratu poniranja na grubih 5 m/s. Nagal zaokret može biti dezorijentirajući.

negativa

Šta ga može izazvati?

Pilot koji previše usporava za slijetanje na padinu i skreće u zadnjem momentu, zatim piloti koji ulijeću u sredinu u termalnom saobraćaju, pa moraju jako skrenuti da izbjegnu ostale paraglajdere.

Kako ga izazvati?

Tako što će te skroz povući obije kočnice , do tačke stoliranja (otprilike 4 sekunde) i onda pustiti samo jednu stranu. Ne preporučuje se izvan SIV kursa.

Preporučljivo popravljanje:

Čim osjetite da krilo proklizava umjesto da skreće, pustite komande. Glajder bi trebao ubrzati ka naprijed i oporaviti se.

Oprez!!

Negativni zaokret može postati nasilan i dezorijentirajuć ako dugo ostajete u njemu. Ako je negativa prekinuta kada je glajder prema jednoj strani pilota ugašen, poronit će i asimetrično kolapsirati, često formirajući kravatu, što može dovesti do spiralnog poniranja. Nagli zaokreti mogu dovesti do uvijanja linija (twist-a). Pokušavanjem usporavanja vanjskog dijela krila ( onog što nije stoliran i što leti naprijed) može često rezultirati u promjeni smijera negativnog zaokreta, što produžava vrijeme oporavljanja.

Padobranski stol

Krilo je stoliralo zbog visokog napadnog ugla, ali krilo ostaje napuhano zbog vertikalnog propadanja i rezultantnog protoka zraka kroz otvore komora. Očekujte ratu poniranja jakih 6 m/s. Često je početak kaskade koja vodi u negativne zaokrete, kolapse i spirale.

Šta ga može izazvati?

Piloti koji vuku komande zbog „osjećaja sigurnosti“,zatim sporo letenje u termičnim uslovima. Ulaskom u termal, blag stol se može desit zbog iznenadnog protoka zraka prema gore. Izlaskom iz stola izazvanim B gurtnama uz sporo puštanje B gurtni može takodje izazvati padobranski stol. Pokušavanjem da usporite glajder dok prolazite kroz sjenu vjetra. Slijetanjem sa „velikim ušima“ i prolazeći kroz turbolenciju blizu slijetišta. Izvođenjem „butterfly landing-a“ gdje su komande pumpane skoro do tačke stoliranja.

 

stall1

Kako ga prouzrokovati?

Povlačenjem obje komande do tačke stoliranja (4 sekunde), onda sa ½ kočenja. Pobrinite se da pustite skroz kočnice pri bilo kom znaku da će krilo pobjeći nazad ili da će izgubiti uzgon. Osjetite nešto čudno? Ruke gore! Najbolje mjesto za vježbanje ovoga je manje od jednog metra iznad zemlje, usmjereni u miran vjetar od 15ak km/h (da smanji brzinu).

Preporučljivo popravljanje:

Pustite ko! Glajder bi trebao da zaroni naprijed da vrati potrebnu brzinu. Neki glajderi trebaju podršku speed bar-a da se oporave. Alternativno, A+B gurtne se mogu povući prema dole.

Oprez!!

Bilo koje asimetrično povlačenje komandi može izazvati negativni zaokret. Previše kočenja i uči će te u puni stol. Radite ovo sa puno visine, ili sa vrlo malo.

Kako ostati bezbjedan u grubim uslovima?

carve

Asimetrični kolapsi, frontalci, negativni zaokreti i stolovi: kombinacijom ova četiri pokrivamo najčešće ekstremne scenarije, tako da prepoznavanjem situacije koja im prethodi je dobar početak.
Vizualiziranjem onoga što ćete uraditi da se oporavite iz svakog od ovih pomaže da vas pripremi i da poboljša brzinu regovanja, tako da ovo radite regularno.

Pripremanjem se vježbajući manevre je idealno, odradite SIV kurs ukoliko ga već niste. Poslje obavljanja kursa na osnovu vaše vještine, možete vježbati na svoju ruku, sa dosta visine. Ovo će pomoći da razvijete mišićnu memoriju tako da u stvarnim ekstremnim situacijama imate ispravan balans na kočnicama i brzinu kretanja.

Redovno servisiranje krila vam daje najbolje šanse. Krilo koje nije redovno servisirano može biti sklono stolanju, negativnom zaokretanju i kolapsiranju zbog raštimanih gurtni. Mokro krilo se slično ponaša zbog neperfektnog profila.

Analiziranjem što su uslovi teški i reagovanjem da zaobiđete turbolenciju će učiniti najviše razlike: Ako se nalazi prepreka uz vjetar , letite od nje. Ako postoji šansa promjene vremenskih uslova, ciljajte ravan teren . Udaljavanje od terena vam daje više slobode da se fokusirate na aktivno kontrolisanje krila.

Uvijek održavajte svijest o visini. Ako izgubite kontrolu, a nisko ste, ne borite se sa krilom do zemlje: bacite rezervu! Ako je udar u zemlju moguć, ne zaboravite „pretpostaviti poziciju“ padobranskog slijetanja (noge dole, zajedno, koljena savijena)

Prevedeno sa: http://flybubble.com/blog/paraglider-control-stall-spin-collapse/

Prevod: Benjamin Brujić

Nema komentara na "Kontrola Paraglajdera: Zastoj, Negativa, Kolaps!"