Full stall

Full stall (lom uzgona na kompletnom glajderu) je jedan od najvažnijih manevara, koji se treba puno vježbati ako se žele učiti drugi akro manevri. Sigurno će biti potrebno puno da se koristi! Puno puta ako se napravi greška nema drugog, bržeg i sigurnijeg načina da se povrati kontrola nad glajderom. Isto tako je veoma važno da se upoznaju granice krila kojim se leti, što znači ako postaneš siguran u izvođenju Full Stall, letit ćeš i praviti akro manevre puno sigurnije.

Priprema:

Da bi se spriječilo ukrštanje i zapetljavanje gurtni, namjesti vez (sjedište) u sjedeču poziciju i stavi noge ispod sjedišta. Namotaj jednom komande ako su kočioni konopci dugački.

Ulazak:

Uspori glajder na minimalnu brzinu laganim simetričnim kočenjem. Kada je stabilizovan iznad tebe (više se ne njiše), odmah povuci komande prema dole. Kako je strujanje vazduha preko glajdera nestalo, krilo prelazi u prevučeni let i pada iza pilota. Ne treba se prepasti, osjetit ćeš kao da te neko vuče nazad. ZADRŽI komande zaključane barem dok se ne zaljuljaš nazad ispod glajdera.

Na početku, glajder će pulsirati jako (zato što su komande zadržane veoma duboko) i veoma je teško kontrolisati Full Stall ovako. Da bi se stabilizirao polako i simetrično, popustiti komande do visine lakata (naravno to zavisi od tipa glajdera i podešenosti komandi!), dok ne primjetiš da se kupola stabilizuje, više ne pulsira, komande se više ne otimaju, i mnogo je lakše držati ih. Ova pozicija se naziva stabilni Full Stall – stabilni lom uzgona. Sada je glajder uglavnom otvoren, samo su vrhovi krila kolapsirani i okrenuti su prema naprijed, dok letiš unatrag (skoro kao Tail Slide). To možda zahtijeva malo više vježbe da se pronađe taj moment.

Izlazak:

Za vrijeme Full Stall – kompletnog loma uzgona ako nije stabilizovan, glajder pulsira i pilot se malo njiše pod kupolom. Kada je glajder iznad, ili malo ispred pilota, brzo osloboditi komande do pozicije laganog kočenja nakon ovoga glajder se počinje ponovo napuhivati i istrčava naprijed kako dobiva na brzini. Odmah nakon što glajder krene da prestiže pilota prema naprijed, potrebno je oprezno kočiti da bi se spriječili kolapsi. Što agresivnije prestigne prema naprijed, jače se mora kočiti kako da bi se zaustavio.

Iz stabiliziranog kompletnog loma uzgona (Full Stall) je veoma lako izaći, zato što je glajder u položaju iznad pilota. Samo popusti brzo komande, zatim kontroliši predstojeće izlijetanje sa nježnim kočenjem.

Ako vidiš da će glajder izletiti prema naprijed asimetrično, zakoči samo bržu stranu (koja je niža) sve dok sporija ne ubrza i izjednači se. Zatim ih zaustavi sa simetričnim kočenjem kao i obično.

Opasnosti:

Kada glajder pređe u prevučeni let zbog klatna pilota, pilot će otići dalje nego krilo (glajder usporava brže nego što pilot može) i biće daleko iza pilota nekoliko trenutaka.  NIKADA NE POPUŠTAJ KOČNICE-KOMANDE KADA JE GLAJDER IZA PILOTA, ZATO ŠTO BI PREDSTOJEČE IZLIJETANJE MOGLO BITI VEOMA JAKO , I POSTOJI OPASNOST OD UPADANJA U KUPOLU!!! Veoma je lako zamisliti zašto: glajder počinje da leti i istrčava prema naprijed veoma energično, u istom trenutku pilot se njiše prema nazad kao na velikom klatnu. Ova dva efekta zajedno proizvode dinamičko kretanje, koje vrlo lako može biti dovoljno jako da se upadne u krilo ili čak sa druge strane krila.

Može se također desiti da jedna pilotova ruka ode u vis nenamjerno zbog teških komandi (pogotovo kada glajder pulsira). U ovom slučaju moraš izabrati šta raditi. Možeš pustiti odmah drugu komandu i izaći iz kompletnog prevučenog leta, ili možeš da je probaš brzo vratiti nazad, ali ako nisi dovoljno brz, glajder počinje da se okreče u negativnom zavoju veoma brzo i možeš brzo završiti obmotan oko gurtni. Molimo da pročitate također opasnosti od negativne rotacije (negativa) i obmotavanja oko gurtni. U svakom slučaju količina pritiska kočenja za vrijeme punog prevučenog leta je različita od glajdera, do glajdera.

Možda, najkritičniji dio punog prevučenog leta je njegov izlaz. Glajder nema horizontalnu brzinu (u stvari čak se kreće prema nazad!) i mora da ubrza. Budi oprezan, ako kočiš glajder previše jako kada istrči prema naprijed, može se lako slomiti uzgon ponovo (obično asimetrično!), premda, ako ga ne kočiš dovoljno možeš dobiti VEOMA velike kolapse i kravate! Ako kreneš u spiralnu vrtnju sa kravatiranim krilom i nemaš stotine metara ispod sebe, ne oklijevaj da baciš rezervni padobran!

Ne vježbajte ovaj manevar ako vam je glajder korišten preko dozvoljene granice za sigurno korištenje i ako je poroznost loša (bilo kako, ne radite bilo kakve akro manevre sa takvim krilima!), zbog toga što možeš završiti u dubokom prevučenom letu (padobranski) poslije izlaska,  posebno ako se komande puste presporo i ne dopustiš da glajder dobije na brzini! U slučaju da se to dogodi, povuci polugu za brzinu (speed) ili ako poluga nije spremna, nježno povući prednje „A“ gurtne sa dlanovima da se glajder ubrza i izađe iz dubokog loma uzgona (Deep Stall).

By Raul Rodriguez

116 komentara na "Full stall"